Naujienos

2011 - 10 - 26

Skandinaviškas ruduo pradžiugino ir vaizdais, ir patirtimi

Mus, ir ežeringo, ir miškingo krašto gyventojus, nustebino įspūdingų vaizdų paletė,- įspūdžiais dalinasi į Lietuvos miško savininkų asociacijos organizuotą tarptautinį seminarą-kelionę Švedijoje vykę miško savininkų kooperatyvo „Aukštaitijos šilas" darbuotojai.Kelionę pradėjome rugsėjo mėnesio 25 d. aplankydami Biržų pilį, o prie Barbele miestelio susitikome su Latvijos miško savininkų asociacijos atstovais. Taip pat aplankėme vieno Latvijos miško savininko įkurtą buities muziejų „Auseklu dzirnavas".

Į Stokholmą atplaukėme rugsėjo 26 d. Šaunus kelionės vadovas Mantas Karvelis pristatė apžvalginę kultūrinę programą po miestą: Karališkasis dramos teatras, senoji katedra, Riterių bažnyčia, kur palaidoti Švedijos monarchai, jaukios ir siauros senamiesčio gatvelės. Aplankėme Rotušę, kurioje kasmet po Nobelio premijų įteikimo vyksta banketai, aplankėme „Vaza" muziejų, kur eksponuojamas didingas, iš jūros dugno iškeltas XVII amžiaus karališkasis karo laivas (jūros dugne išgulėjęs daugiau nei 330 metų). Iš Stokholmo vykome į Växjö miestą (apie 400 km). Kelionės metu klausėmės nuoseklaus, vaizdingo, paįvairinto humoro dozėmis  pasakojimo  apie švedų gyvenimo būdą.

Växjö mieste rugsėjo mėn. 27 d. vyko dalykinis susitikimas su vienos stambiausių pasaulyje miškininkystės bei medienos pramonės grupės - Švedijos miško savininkų valdomo kooperatyvo Södra atstovais. Södra kooperatyvas vienija per 51000 miško savininkų, kurie valdo apie 2.3 mln. ha miško. Kasmet iš kooperatyvui priklausančių miško savininkų nukertama apie 10 mln. m³ medienos, o bendrai gamyboje sunaudojama apie 17 mln. m³ medienos. Kooperatyvo Södra atstovai pristatė pagrindines kooperatyvo idėjas, miškininkystės strategijas, miškotvarkos projektus, suteikė informacijas apie medienos srautus, bioenergiją ir miškų ūkio technologiją. Dienos pabaigoje vykome į Huskvarna miestelį, aplankėme 1993 m. ten atidarytą muziejų. Jame susipažinome su Husqvarna gamyklos gaminiais, t.y. ginklais, dviračiais, motociklais, namų apyvokos daiktais, siuvimo mašinomis, pjūklais ir kt.

Södra kooperatyvo miškininkystės padalinio vadovas rugsėjo mėn. 28 d. pakvietė aplankyti miško savininko valdą, kurioje vykdomi ugdomieji kirtimai. Nepagailėjome užduodamų klausimų miško savininkui, girininkui, kurio teritorijoje yra miško sklypas, taip pat darbuotojams, vykdantiems miško kirtimo darbus. Ugdomieji kirtimai atliekami technikos pagalba. Švedų miškininkai į klausimą, ar kirtimus vykdo kirtėjų brigados, atsakė, kad tai būtų per brangu, nes toks darbas kainuotų 3 kartus brangiau. Tą pačią dieną vykome į pramonės objektą Södra Timber Kinda. Tai viena didžiausių medienos perdirbimo įmonių Švedijoje, kurios teritorija užima apie 20 ha plotą. Lentpjūvėje naudojami modernūs įrenginiai. Gamybos apimtys per metus siekia apie 230 tūkst. m³ pjautinės, obliuotos medienos. Apie 80 proc. pagamintos produkcijos realizuojama vietinėje rinkoje.

Växjö miestas yra pietinėje Švedijos dalyje. Keliaudami po šias apylinkes matėme didžiulius plotus, apaugusius jaunais berželiais. Tai buvę  miškai, kuriuos nuniokojo uraganas Anatolijus 2005 metais,  išvertęs apie 75 mln. m³ medienos.

Paskutinę kelionės dieną skyrėme apžvalginei kultūrinei programą po Rygos miestą. Aplankėme baroko šedevrą - Rundalės rūmų ansamblį. Šiuo metu rūmuose veikia muziejus su puošniomis salėmis, jame saugoma gausi meno kūrinių kolekcija. Pasivaikščiojome prie rūmų įrengtame parke su rožynu.

Kelionės metu, ir net jos pradžioje, patyrėme daug teigiamų emocijų, nes įsikūrę laive iškart nukeliavome į denį, kur lydėjome saulę ir tolstančią Rygą. Sulaukėme tos akimirkos, kai laivas išplaukia į Baltijos jūrą ir tolsta nuo kranto. Vaizdai tikrai nuostabūs. Švedijos krantus laivas pasiekė anksti rytą dar patekant saulei. Nuostabi ryto ramybė. Vaizdingos uolėtos pakrantės ir gausybė mažų salelių prikaustė mūsų  dėmesį. Mažu greičiu, manevruodamas tarp gausybės salų salelių, laivas ieškojo kelio į uostą. Mus, ir ežeringo, ir miškingo krašto gyventojus, nustebino įspūdingų vaizdų paletė. Dalindamiesi įspūdžiais, džiaugėmės ir nešykštėjome padėkos žodžių šios kelionės organizatoriams Vikai Dobrovolskytei ir  Algiui Gaižučiui, kurie rūpinosi reikalingais ryšiais ir programa.