Naujienos

2013 - 12 - 03

Seimo AAK rengiama Kalėdinė "dovanėlė" miškų savininkams- užsimota įvesti dar vieną mokestį

Seimo Aplinkos apsaugos komiteto pirmininkas Algimantas Salamakinas 2013-12-02 įregistravo miškų įstatymo pataisas, kuriomis siekiama  privačių miškų savininkų ir įmonių pajamas už parduotą žaliavinę medieną ir nenukirstą mišką papildomai apmokestinti privalomu 5% mokesčiu bendrosioms miškų ūkio reikmėms tenkinti (papildomai prie jau dabar miškų savininkų mokamo 15% gyventojų pajamų mokesčio). Šis pasiūlymas Miškų įstatymo 7 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui XIIP-1092 užregistruotas, neaptarus planuojamų pakeitimų su privačių miškų savininkais. Kas galėtų paneigti, kad pasinaudojant gerai įvaldytomis procedūrinėmis vingrybėmis, norima tyliai ir skubiai 'prastumti' sumanytus pakeitimus?

Juo labiau, kad idėjos prispausti papildomais mokesčiai 'privatininkus'  greičiausiai gimė ne parlamentarų galvose... Sklinda kalbos, kad siekiantys susimažinti dabartinius į biudžetą valstybinių miškų urėdijų mokamus mokesčius,  dažni svečiai  jau kurį laiką įtikinėja Seimo Aplinkos apsaugos komiteto narius papildomai apmokestinti miškų savininkus. Apie tai yra užsiminęs ir A. Salamakinas, pripažinęs buvęs įtikinėtas papildomai apmokestinti 'privatininkus' neva miško kelių ir susijusių miško žemės sausinimo sistemų įrenginių priežiūrai ir taisymui (remontui). Dargi tvirtinant, neva privačių miškų savininkai tam neprieštaraus (!).

Atkreipiame dėmesį, kad Nacionalinėje miškų ūkio sektoriaus plėtros 2012–2020 metų programoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. gegužės 23 d. nutarimu Nr. 569, į bendrųjų miškų ūkio reikmių finansavimą įtraukti atskaitymus iš privačių miškų ūkio medienos pardavimo pajamų numatyta tiktai pradedant 2015 metais. Tad laiko išsamesnei diskusijai išties yra ir būtina tuo pasinaudoti, ieškant geriausių sprendimų.

LMSA manome, kad skuboti įstatymo pakeitimai neduos siekiamo rezultato, greičiau atvirkščiai.

Pirmiausiai, žinant, kad didžioji dauguma viešo naudojimo miško kelių, einančių per privačius miškus, iki šiol nėra priskirti į savivaldybių ar miškų urėdijų balansą, nepriklauso ir miškų savininkams (t.y. bešeimininkiai), neatidėliotinai reikia spręsti būtent šią problemą. O jei bus įtraukti į balansą, tai greičiausiai - į savivaldybių. Tad iš privačių miškų savininkų norimi surinkti mokesčiai bendrosioms miškų ūkio reikmėms niekaip negalės būti naudojami niekam nepriskirtų (arba savivaldybių balanse esančių)  miško kelių priežiūrai ar remontui.   

Antra, visi transporto savininkai ir valdytojai moka už degalus akcizo mokestį bei mokesčius už krovinines transporto priemones, iš kurių turi būti finansuojamas kelių tvarkymas ir priežiūra. Tačiau šiuo metu į Kelių priežiūros ir plėtros programą Finansų ministerija perveda tik 55% akcizo už degalus pajamų, o iš kelių priežiūrai skirto programos biudžeto privačių miškų keliams neskiriama nei lito. Taigi mokesčiai mokami, finansavimas neskiriamas. Didelė tikimybė, kad ir pradėjus rinkti naująjį mokestį "bendrosioms reikmėms" , konkrečiai privačių miškų keliams neteks nei lito.

Trečia, ženkliai padidinti pajamų mokesčiai vers legaliai dirbančius miškų savininkus stabdyti medienos pardavimus (analogiška situacija buvo 2007 -2008 m. drastiškai padidinus mokesčius, kuomet medienos pardavimai iš privačių miškų buvo praktiškai sustoję, o lauktų mokesčių padidėjimo nesulaukta, gavosi priešingai-mokami mokesčiai ženkliai sumažėjo), medienos pramonei kils problemų apsirūpinant žaliava, o tokios sąlygos paskatins šešėlinės ekonomikos suaktyvėjimą.

Sumanytus pakeitimus miškų įstatyme norima priimti greitai. Šį trečiadienį, 2013-12-04, Seimo Aplinkos apsaugos komitetas jau nusimatė posėdžių darbotvarkėje svarstyti komiteto pirmininko įregistruotą Miškų įstatymo 7 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą XIIP-1092 .

Lietuvos miško savininkų asociacija neatidėliotinai kreipėsi į pataisų iniciatorių Algimantą Salamakiną su prašymu atsiimti pateiktą Miškų įstatymo pataisą ir grįžti prie galimų pakeitimų tik plačiai išdiskutavus, kaip derėtų formuoti lėšas bendrosioms privačių miškų ūkio reikmėms finansuoti, išanalizavus kaimyninių šalių patirtį privataus miškų ūkio apmokestinimo srityje.

LMSA inf.