Naujienos

2005 - 03 - 21

*Medinė tara stringa pasienyje

 2005 m. kovo 21 d.
Pirmomis kovo savaitėmis į Lietuvą neįleisti devyni kroviniai, gabenti ES reikalavimų neatitinkančioje medinėje taroje, – taigi dar ne visos įmonės pasirengusios naujovėms, todėl neišvengia nuostolių.

Valstybinė augalų apsaugos tarnyba (VAAT), nuogąstavusi, kad nuo kovo 1 d. galėjo sutrikti krovinių srautas, dabar džiaugiasi, kad didelių sutrikimų nėra.
Tačiau pabrėžia, kad tikslesnes išvadas apie įmonių pasirengimą dirbti pagal naujus reikalavimus bus galima daryti po kelių savaičių. Mat kai kurie vežėjai tik dabar pasiekia Lietuvą ir sužino VAAT specialistų sprendimą, apie kurį VŽ buvo įspėjusios dar sausio 11 d. Specialistai taip pat pabrėžia, kad nors atgal išsiųsta ne tiek daug krovinių, ES keliamus reikalavimus neatitinka kur kas daugiau - jie gali būti sustabdomi patikrinti nuodugniau. Anot VŽ kalbintų pasienio kontrolės fitosanitarijos punktų darbuotojų, sprendimas dėl krovinio likimo priimamas maždaug per pusvalandį.
Į Lietuvą jie dar kol kas gali būti įsileisti vadovaujantis Sąjungos direktyvoje nurodytomis išimtimis. Pavyzdžiui, įleidžiami gali būti kroviniai, jei medinė tara, nors ir nepažymėta naujus standartus žyminčiu ženklu IPPC, yra geros kokybės. Be to, kroviniai iš Rusijos, Baltarusijos tikrinami pasirinktinai.
Pora išeičių Lidija Nečajeva, VAAT Augalų karantino skyriaus vedėja, sako, kad kai kurios įmonės pasiryžusios tiekėjams siųsti ir savo medinę tarą, kad kroviniai nestrigtų. Specialistės žodžiais, sunkius krovinius vežantiems išeitis gali būti ir vienkartinė medinė tara, kuri pakeistų ne specialius, daugkartinio naudojimo padėklus.
Kęstutis Vinčiauskas, Klaipėdos jūrų uosto Pasienio kontrolės fitosanitarijos punkto vadovas, kalba, kad gelbsti ir iš medžio drožlių plokščių pagaminti padėklai.
Iš karto nesupranta VAAT specialistė pasakoja, kad per pirmąsias dvi kovo savaites iš 80 krovinių apie 20 buvo sustabdyta patikrinti nuodugniau, o 9 išsiųsti atgal į Rusiją, Baltarusiją.
Anot p. Nečajevos, tikėtasi, kad padėtis bus prastesnė, tad dabartinis
rezultatas džiuginantis. Tačiau, kad dar anksti daryti tikslias išvadas, rodo
ir praėjusios savaitės įvykiai, kai vieną dieną buvo sustabdyta pusė visų
krovinių, o kitą kroviniai jau atitiko ES keliamus reikalavimus.
Augalų karantino skyriaus vedėja vardija, kad pasienyje kliūva kroviniai su statybinėmis medžiagomis, būta bandymų importuoti ir netinkamai supakuotą maisto krovinį.
Pašnekovė taip pat pabrėžia, kad kai kurie importuotojai, įspėti apie naujus  reikalavimus ir vieną kartą įleisti į šalį, tai padaryti bando vėl.
"Sunku išaiškinti įmonėms", - sako p. Nečajeva.